Aan het begin van het jaar 1920 kon niets de gebruikelijke rust van Francorchamps verstoren, een vredig dorpje op een heuvel, vlakbij de Hoge Venen...
Tot op een mooie zomerdag twee bekende heren uit de wereld van de automobielsport neerstreken in Hôtel des Bruyères. Het waren Jules de Thier, directeur van de krant "La Meuse" en Henri Langlois Van Ophem, directeur van de Sportcommissie van de R.A.C.B. Beiden hadden het idee de wegen tussen de dorpen Malmedy, Stavelot en Francorchamps met elkaar te verbinden en er een autocircuit van te maken...
Van midden de jaren twintig tot aan de vooravond van de tweede wereldoorlog vormden de Grote Prijzen voor motoren en de twee prestigieuze autowedstrijden - de 24 Uur van Francorchamps en de Grote Prijs van België - de hoofdmoot van het sportieve programma van het circuit. Gedurende die jaren bleef het traject zo goed als onveranderd...
Vernieuwing kwam er in 1939. Francorchamps voegde een artificiële bocht aan het circuit toe, uniek in zijn soort: de Raidillon. De piloten moesten de bocht tegen erg hoge snelheid aansnijden. Daarmee kwam duidelijk naar voren welke richting het bestuur van het circuit uit wilde: ze zou Spa-Francorchamps uitbouwen tot één van de snelste circuits van Europa. Spa - Francorchamps stond daarmee in schril contrast met zijn Duitse collega in de Eifel : ook een spektaculair circuit, maar met veel meer bochtenwerk en - als gevolg daarvan - veel lagere snelheden...
Info... Je kan de volledige omloop ook bekijken via 'Garmin Connect', klik » hier !
--------
Afstand = 7,75 Km
Hoogteverschil = 133m
-------------------------------
Francorchamps - Spa (Belgie - Liége)
Route du Fagnou (Ingang - Circuit)
Website = http://www.spa-francorchamps.be
» Startpagina...