Deze voorziening optimaliseert de werking van de elektronische rijhulpsystemen, rekening houdend met de verkeersomstandigheden. Even drukken met de vinger volstaat om een rijmodus te selecteren: soepel en progressief (All Weather), evenwichtig (Natural) of performant en reactief (Dynamic). De Alfa Romeo 4C kreeg een heel nieuwe versie van dit systeem aan boord dat tegemoet komt aan de eisen van een supercar. Bij de drie bestaande configuraties voegt zich dus een vierde modus : Alfa Race...
Alfa Race - R
Alfa Race is de ‘extreme’ rijconfiguratie. De chauffeur selecteert ze door de keuzeknop op Dynamic te zetten en enkele seconden lang ingedrukt te houden. De modus is perfect voor gebruik op een circuit en waar een volledige controle over het voertuig vereist is: Alfa Race beperkt de tussenkomst van de elektronische systemen en laat het initiatief aan de piloot. Het ESC-stabiliteitscontrolesysteem blijft doorgaans inactief en beperkt zich tot het voorkomen van onevenwichten bij zeer bruusk remmen. De ASR werkt niet in op het vermogen noch op de remmen, zodat de aandrijving uitsluitend geregeld en beheerd wordt via het gaspedaal van de piloot. Het Alfa Q2-differentieel blijft echter wel actief, aangezien het essentieel is voor het maximaliseren van de snelheid bij het uitgaan van de bocht...
Launch Control* - only active in the Race - R mode !
De 4C beschikt ook over het Launch Control-systeem (enkel actief in de Alfa Race - R stand) voor het beheer van vertrekken uit stilstand. Als u gelijktijdig op de rem en het gaspedaal drukt en het hendeltje links van het stuurwiel bedient, gaat de besturingseenheid de Launch Control activeren. Als u de rem loslaat werkt het systeem in op de versnellingsbak, de tractiecontrole en het vermogen, waardoor de wagen zo snel mogelijk optrekt...
Dynamic - D
Deze configuratie geeft een sportief karakter aan het rijden: de motor neemt een specifiek gedrag aan om onmiddellijk te kunnen reageren op de aansporingen van het gaspedaal, terwijl de Alfa TCT-bak de schakeltijden met 25 % vermindert. Het ESC-systeem laat de chauffeur een zekere slipmarge en beperkt zijn interventies tot die situaties waarin het voertuig op basis van de analyse van de positie van het stuurwiel en de hoek van de bocht potentieel in gevaar blijkt te zijn...
Natural - N
De Natural-rijconfiguratie is bedacht voor dagelijks gebruik: het beheer van de schakelacties is gericht op comfort en het vermijden van alle trillingen bij het schakelen. In manuele modus voorkomt de Alfa TCT-bak concentratieverlies bij de chauffeur: met de functie Auto-Up schakelt de auto naar de hogere versnelling zodra het toerental in de buurt komt van de zone van de begrenzer. Met de functie Auto-Down wordt teruggeschakeld zodra de motor onder de 1.000 omwentelingen per minuut zakt. Het Alfa Q2-differentieel tot slot houdt zich discreet op de achtergrond om alleen dan tussenbeide te komen als de wegvastheid van een van de achterwielen duidelijk te wensen overlaat...
All Weather - A
Te activeren om veiliger te kunnen rijden als de weersomstandigheden niet echt gunstig zijn. In de All Weather-modus reageert de wagen uiterst geleidelijk op het gaspedaal. Het ASR-systeem hanteert een specifieke logica voor het beheer van de remmen en de motor en in geval van verlies van wegvastheid wordt het vermogen bijgesteld, rekening houdende met de snelheid van het voertuig. Zo weet het moeilijk te controleren slipbewegingen te vermijden...
Alfa Romeo 4C 'Owners Club - Belgium... Copyright © ar4c-oc.be...
Startpagina...