De 1742 cc turbobenzinemotor, dat is spitstechnologie toegepast op een verbrandingsmotor. Zo hebben de ingenieurs van Alfa Romeo er een nog agressievere en efficiëntere krachtbron van gemaakt. Viercilinder, blok en structuur uit aluminium, turbocompressor van de nieuwe generatie, rechtstreekse injectie onder zeer hoge druk, dubbele faseregulator, Scavenging-technologie en een versnellingsbak met dubbele koppeling. Al die aspecten dragen bij tot een 1.742 cc-motor die uitstekende sportieve prestaties kan neerzetten...
Qua koppel en specifiek vermogen behoort de 1742 TBi tot de top in zijn categorie. Zijn maximumvermogen van 240 pk bereikt hij bij slechts 6.000 toeren, wat zijn uitzonderlijke soepelheid en dynamisme bewijst. Ook zijn acceleratievermogen is uitzonderlijk: de Alfa Romeo 4C versnelt in 4,5 seconden tot 100 km/u en heeft een maximumsnelheid van ruim 250 km/u. En dat is nog niet alles: ondanks deze topprestaties blijft zijn ecologische impact beperkt. Dankzij de meervoudige brandstofinjectie en de systemen om wrijving en energieverliezen te beperken, zijn de uitstootwaarden van de nieuwe Alfa Romeo 4C zo laag dat ze onder de strenge limieten van de Europese regelgeving ‘Euro 6’ blijven...
Turbocompressor !
In combinatie met de Scavenging-technologie is de motor ook uitgerust met een turbocompressor van de nieuwe generatie met uitlaatspruitstuk van het type ‘Pulse Converter’. Dat optimaliseert het gebruik van drukgolven om het koppel bij lage toerentallen te verhogen. Het spruitstuk en de turbine zijn beide van staal en kunnen werken bij zeer hoge temperaturen (boven de 1.000 °C). Dat laatste is een onvermijdelijke voorwaarde om het verbruik bij (middel)hoge snelheden op de autowegen te beperken. Een ander nuttig onderdeel met het oog op het motorrendement is de ‘wastegate’-klep. Die regelt de druk van de turbo volgens een logica die verschilt naargelang de dynamische instelling van de auto en beperkt zo de pompverliezen...
Scavenging-technologie !
Aan boord van de nieuwe Alfa Romeo 4C garandeert de Scavenging-technologie een maximaal koppel bij uiterst lage toerentallen en bijgevolg een snellere respons op de wensen van de bestuurder/piloot...
Technisch bepaalt het elektronische sturingssysteem met zeer grote nauwkeurigheid de overlaptijden en -hoeken van de kleppen. Daardoor kan van het inlaatspruitstuk naar de uitlaatpijpen een rechtstreekse luchtstroom gegenereerd worden die het schoonmaken van de kamers verbetert en tegelijk de efficiëntie van de verbranding en de snelheid van de turbine verhoogt en het fenomeen van ‘turbo-lag’ beperkt...
After-Run-pomp !
Net als alle supersportieve wagens maakt de Alfa Romeo 4C gebruik van een automatisch ‘cooldown’-systeem om de turbine te beschermen. Normaal doet het uitzetten van de motor meteen de circulatie van de olie stoppen. Deze staat dan bij zeer hoge temperaturen stil in de leidingen. Door de thermische druk verliest de olie haar smeercapaciteit en gaan zich resten vormen die de motor zouden kunnen beschadigen. De After-Run-pomp is bedacht om dat probleem te vermijden. De elektrische pomp wordt aangestuurd door het elektronische systeem dat de circulatie in de turbo in stand houdt en automatisch de koelprocedure voltooit...
Alfa Romeo 4C 'Owners Club - Belgium... Copyright © ar4c-oc.be...
Startpagina...