U bevindt zich hier:

Alfa Romeo 4C Concept car !

Alfa Romeo 4C Launch Edition

Alfa Romeo 4C Club Italia

Alfa Romeo 4C Coupe

LTD AR 4C Coupé Rosso Forte

Alfa Romeo 4C Competizione !

AR 4C Edizione Speciale !

Alfa Romeo 4C Spider !

AR 4C CPZ Track Edition !

AR4C Spider 50th Anniversary !

AR4C Spider Edizione Corsa 35

Alfa Romeo 4C Spider Italia !

Alfa Romeo Racing F1 Team !

Mole Costruzione Artigianale 1

Alfa Romeo 4C Stratosferica !

Stratos4C / Squadra Tuning*

Abarth 1000 SP*

Alfa Romeo 4C Unica !

Admin. Alfa Romeo 4C - LE

Zoeken naar:

Algemeen:

Startpagina

Contact !

Update Site !

Weather and Road !

Alfa Romeo Socialnetwall !

Alfa Romeo InfoMobile !

Nieuwsbrief !


Bijna 4 meter lang, 2 meter breed en 118 cm hoog, maar een gewicht van slechts 895 kg*. De uitdaging voor de nieuwe Alfa Romeo 4C bestond uit het radicaal beperken van zijn gewicht, veeleer dan het vermogen tot in het extreme op te voeren. Alle onderdelen werden aangepakt met dat doel voor ogen...

Het resultaat is uitzonderlijk aangezien de 4C met zijn motor van 240 pk leeg slechts 900 kg weegt. Omgerekend heeft hij dus een verhouding gewicht/vermogen van minder dan 4 kg/pk. Dat geeft de 4C een maximale soepelheid en de prestaties van een supersportwagen...

Een dergelijk resultaat is ook te danken aan het gebruik van ultralichte materialen, zoals koolstofvezel, aluminium en composietmaterialen die de wagen nog dynamischer maken. Deze vinnige, lichte en soepele nieuwe Alfa Romeo 4C is een schoolvoorbeeld van pure efficiëntie...

Super lichte 'monocoque' cockpit , vervaardigd uit Carbon fiber !

De centrale monocoque gemaakt van koolstofvezel, vormt de cockpit. Koolstof is een natuurlijk element dat belangrijke voordelen biedt boven traditionele materialen, die gekenmerkt zijn door eenzelfde weerstand in alle richtingen...

De specifieke behandeling van de koolstofvezel maakt de centrale monocoque veel sterker, ondanks een beperkt gewicht dat flink bijdraagt tot de vereiste lichtheid van het voertuig...

Aluminium, een sterk maar ongelofelijk licht materiaal, werd gebruikt voor het motorblok en voor de twee structuren die de cockpit voor- en achteraan tegen botsingen beschermen...

Achter de inzittenden bevindt zich echter een boog uit hoogbestendig staal die vervormingen moet voorkomen, mocht de auto over de kop gaan...

Composietmaterialen, tot nog toe moeilijk toepasbaar bij serieproductie, vervolledigen de innovatieve structuur van de auto. Op de Alfa Romeo 4C worden composieten met lage dichtheid gebruikt voor de buitenkant van het koetswerk, omdat ze een grotere stabiliteit bieden dan aluminium en een gewichtsbeperking van 20 % ten opzichte van plaatstaal...

De 1742cc Turbomotor !

De 1750 cc turbobenzinemotor, dat is spitstechnologie toegepast op een verbrandingsmotor. Zo hebben de ingenieurs van Alfa Romeo er een nog agressievere en efficiëntere krachtbron van gemaakt. Viercilinder, blok en structuur uit aluminium, turbocompressor van de nieuwe generatie, rechtstreekse injectie onder zeer hoge druk, dubbele faseregulator, Scavenging-technologie en een versnellingsbak met dubbele koppeling. Al die aspecten dragen bij tot een 1.742 cc-motor die uitstekende sportieve prestaties kan neerzetten...

Qua koppel en specifiek vermogen behoort de 1742 TBi tot de top in zijn categorie. Zijn maximumvermogen van 240 pk bereikt hij bij slechts 6.000 toeren, wat zijn uitzonderlijke soepelheid en dynamisme bewijst. Ook zijn acceleratievermogen is uitzonderlijk: de Alfa Romeo 4C versnelt in < 4,5 seconden tot 100 km/u en heeft een maximumsnelheid van ruim > 258 km/u. En dat is nog niet alles : ondanks deze topprestaties blijft zijn ecologische impact beperkt. Dankzij de meervoudige brandstofinjectie en de systemen om wrijving en energieverliezen te beperken, zijn de uitstootwaarden van de nieuwe Alfa Romeo 4C zo laag dat ze onder de strenge limieten van de Europese regelgeving ‘Euro 6’ blijven...

Race-architectuur !

Rijplezier is het resultaat van een evenwichtig ontwerp. De nieuwe Alfa Romeo 4C heeft achterwielaandrijving en een centraal geplaatste motor, met andere woorden een typische architectuur voor een sportwagen. Perfect uitbalanceren van het gewicht garandeert optimale prestaties.Voor de nieuwe 4C heeft Alfa Romeo dus geopteerd voor achterwielaandrijving waarbij het vermogen van de motor op de aangedreven achterwielen wordt overgebracht. De voordelen daarvan zijn talrijk. Bij het accelereren heeft de wagen een betere wegligging vanwege de zwaardere achtertrein. En hij kan ook sneller bochten ingaan, wat de bestuurder een intenser rijplezier verschaft.De centrale positie van de aluminiummotor maakt de wagen beduidend lichter, omdat er geen cardanas nodig is. Tegelijk wordt het gewicht optimaal verdeeld en ook dat levert een soepeler auto op...

Geavanceerd 'Race' onderstel !

Sportieve wielophanging, geventileerde schijfremmen en een verschillende diameter bij de voor- en achterbanden: de 4C heeft een geavanceerd rijcomfortsysteem dat bovendien is ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke gewichtsvermindering.

Het ophangingssysteem maakt gebruik van technische oplossingen uit de wereld van de racerij, met het oog op een ongeëvenaard rijplezier en optimale prestaties. Vooraan kreeg de Alfa Romeo 4C een double wishbone-systeem, waardoor de piloot rechtstreeks en ongefilterd de reacties van de wielen voelt. Achteraan garandeert de McPherson-ophanging een optimale wegligging en een aangenaam rijgedrag, zelfs in extreme omstandigheden. In de beide gevallen werden aluminium en hoogbestendig staal gebruikt.

Het remsysteem is klaar voor het intensieve gebruik op het racecircuit: vooraan beschikt de wagen over geperforeerde schijfremmen met Brembo-remklauwen, waardoor hij aan 36 meter genoeg heeft om van 100 km/u tot stilstand te komen. En met het oog op een maximale grip onder alle weersomstandigheden hebben de achterbanden van de 4C een grotere diameter dan de voorbanden: respectievelijk 18 of 19 inch in plaats van 17 of 18 (standard), voor een optimale dynamiek...

*Launch Edition.

De modellenreeks van de Alfa Romeo 4C uit :

Alfa Romeo 4C Concept car !

Alfa Romeo 4C Launch Edition !

Alfa Romeo 4C Club Italia !

Alfa Romeo 4C Coupe !

LTD Alfa Romeo 4C Coupé Rosso Forte !

Alfa Romeo 4C Competizione !

Alfa Romeo 4C 'Coupe' Edizione Speciale !

Alfa Romeo 4C Stratosferica !

Alfa Romeo 4C Spider !

Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition !

Alfa Romeo 4C Spider 50th Anniversary !

Alfa Romeo 4C Spider Edizione Corsa 35 !

Alfa Romeo 4C Spider Italia !

Abarth 1000 SP One-Off !

Einde productie Alfa Romeo 4C (Coupé & Spider) !

De Alfa Romeo 4C Coupé werd al een tijdje (2018) niet meer geproduceerd. Het trieste nieuws heeft ons bereikt dat de productie van de Alfa Romeo 4C Spider ook is gestaakt (2019).

Er stonden nog enkele voorraad modellen bij de (4C) dealers, op het moment dat die verkocht zwaren iwas het definitief over en uit voor de Alfa Romeo 4C...

Het was niet de beste keuze in zijn klasse, het was geen goedkope aanbieding, het was ook geen product dat Alfa Romeo er boven op heeft geholpen. Het was wel een auto die enkel en alleen gebouwd is voor de pure petrolhead...

Geen auto voor de poseurs, voetballers en rappers. Gewoon voor de liefhebber. Daarom altijd even een hoedtik uitdelen als je een 4C tegenkomt. Dankzij die (wij) bestuurder is het wagenpark net even mooier...

* In de loop van 2018 werdt de Alfa Romeo 4C Coupé uit productie genomen !
* In de loop van 2019 werdt de Alfa Romeo 4C Spider uit productie genomen !

Jubileumeditie : Alfa Romeo 4C Unica !

Het Heritage-team en Alfa Romeo vieren de 10e verjaardag (2013° - 2020† and reborn as the Alfa Romeo 4C Unica at 2023°) van de iconische Alfa Romeo 4C (Launch Edition) met de creatie van een uniek model : het '4C Designer's Cut'-project, samengesteld door de Heritage Department en aangepast door Alessandro Maccolini, de ontwerper die verantwoordelijk is voor het originele ontwerp van deze auto destijds...

Alfa Romeo 4C Unica !

Alfa Romeo 4C 'Owners Club - Belgium... Copyright © ar4c-oc.be...

Startpagina...