Dankzij correct onderhoud kunnen de prestaties van de Alfa Romeo 4C, evenals beperkte bedrijfskosten en het behoud van de effciëntie van de veiligheidsystemen gedurende langere tijd gegarandeerd worden.
Juist onderhoud is uiterst belangrijk voor een lange levensduur van de auto onder optimale omstandigheden. Om die reden heeft Alfa Romeo een reeks controles en onderhoudsbeurten opgesteld die elke 20.000 kilometer uitgevoerd moeten worden...
Vóór 20.000 km en vervolgens tussen elke twee servicebeurten is het sowieso nodig om bepaalde onderdelen van het Geprogrammeerde Onderhoudsschema te controleren (bijv. periodieke controle van de vloeistofniveaus, bandenspanning, enz.)...
De servicebeurten van het Geprogrammeerde Onderhoud worden volgens een vast tijdsschema door het Speciale Alfa Romeo Servicepunt uitgevoerd. Eventuele reparaties die nodig blijken tijdens het uitvoeren van de diverse inspecties en controles van het gepro- grammeerd onderhoud, mogen uitsluitend worden uitgevoerd na toestemming van de klant !
Display melding bij naderend onderhoud !
2000 km voordat er een onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd, verschijnt er een speciaal bericht op het display en gaat het lampje (Sleutel - symbool) branden. De servicebeurten van het Geprogrammeerde Onderhoud zijn door de fabrikant voorgeschreven. Het niet uitvoeren ervan kan het vervallen van de garantie tot gevolg hebben. Het wordt geadviseerd het speciale Alfa Romeo 4C Servicepunt onmiddellijk te informeren over eventuele kleine defecten en niet te wachten tot de volgende servicebeurt...
GEPROGRAMMEERD ONDERHOUDSSCHEMA !
1742cc Turbo Benzine VERSIE'S !
km x 1000 Maanden |
20 12 |
40 24 |
60 36 |
80 48 |
100 60 |
120 72 |
Laadtoestand accu controleren en zo nodig opladen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Banden op conditie/slijtage controleren en eventueel op spanning brengen |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werking verlichtingssysteem (koplampen, richtingaanwijzers, alarmknipperlichten, bagageruimte, interieur, dashboardkastje, lampjes instrumentenpaneel, enz.) controleren |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevestigingen voertuig controleren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevestigingen mechanische onderdelen controleren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werking van ruitenwissers/-sproeiers controleren en zo nodig de sproeiers afstellen |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand/slijtage wisserblad ruitenwisser controleren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Controleren of het slot van de bagageruimte schoon is, of de verbindingen schoon en gesmeerd zijn |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Visueel de toestand controleren van: buitenzijde van carrosserie, koolstof monocoque, aerodynamische bodemplaat, pijpen en slangen (uitlaat, brandstoftoevoersysteem, remmen) en rubber elementen (hoezen, balgen, bussen enz.) |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conditie en slijtage remblokken en schijven voorremmen controleren en de werking van remblokslijtagesensor controleren |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
km x 1000 Maanden |
20 12 |
40 24 |
60 36 |
80 48 |
100 60 |
120 72 |
Conditie en slijtage remblokken en schijven achterremmen controleren en de werking van remblokslijtagesensor controleren |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vloeistofniveaus controleren en eventueel bijvullen (motorkoeling, remmen, ruitensproeiers, enz.) |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conditie van aandrijfriem(en) hulporganen visueel controleren | 0 | |||||
Toestand van de getande distributieriem controleren | 0 | |||||
Slag handremhendel controleren en, indien nodig, afstellen (of om de 12 maanden) |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitlaatgasemissie/roetuitstoot controleren | 0 | 0 | 0 | |||
Werking Motormanagementsysteem controleren (via diagnoseaansluiting) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Oliepeil van de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling controleren en eventueel bijvullen |
0 | |||||
Bougies vervangen (#) | 0 | 0 | ||||
Aandrijfriem(en) hulporganen vervangen | 0 |
(#) De volgende zaken zijn van vitaal belang om de correcte werking te garanderen en ernstige schade aan de motor te voorkomen: gebruik uitsluitend bougies van hetzelfde merk en type die speciaal gecertificeerd zijn voor deze motoren (zie de paragraaf “Motor” in het hoofdstuk “Technische gegevens”); houd u strikt aan de vervangingsintervallen van de bougies die vermeld zijn in het Geprogrammeerde Onderhoudsschema; geadviseerd wordt contact op te nemen met een speciaal Alfa Romeo Servicepunt om de bougies te laten vervangen...
km x 1000 Maanden |
20 12 |
40 24 |
60 36 |
80 48 |
100 60 |
120 72 |
De getande distributieriem vervangen (*) | 0 | |||||
Luchtfilterelement vervangen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De motorolie en het oliefilter vervangen (**) | ||||||
Remvloeistof vervangen (of elke 24 maanden) | 0 | 0 | 0 |
(*) Ongeacht de kilometerstand moet de distributieriem bij zware bedrijfsomstandigheden (koud klimaat, gebruik in de stad, langdurig stationair draaien) om de 4
jaar worden vervangen of in elk geval om de 5 jaar...
(**) Het werkelijke interval voor de vervanging van de motorolie en het oliefilter is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto en wordt aangegeven met een brandend lampje of een bericht (indien aanwezig) op het instrumentenpaneel of elke 12 maanden...
Deze gegevens zijn overgenomen uit PARTS & SERVICES, Fiat Group Automobiles S.p.A.
Alfa Romeo 4C 'Owners Club - Belgium... Copyright © ar4c-oc.be...
AR 4C onderhouden ?